آنچه در باره فضای کار اشتراکی باید بدانیم

آ

فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی، واژه‌ای است که به تازگی در اکوسیستم استارتاپی ایران شنیده می‌شود. فضای کار اشتراکی، همانطور که از نامش پیداست، مجموعه‌ای است که افراد مختلف که استخدام جایی نیستند می‌توانند در این فضا کنار هم جمع شوند و به کار و فعالیت بپردازند. فرقی نمی‌کند برنامه‌نویس آزاد کار باشید یا حسابدار، یا حتی گرافیست، نویسنده، دانشجو یا استاد، یا حتی تیم‌های استارتاپی کوچک، فضای کار اشتراکی مناسب‌ترین گزینه است که در آنجا مشغول شوند و فعالیت کنند. یکی از مفاهیمی که با گسترش فضا کارآفرینی در ایران و جهان مطرح شد همین فضای کار اشتراکی است.

فضای کار اشتراکی دقیقا چیست؟

وقتی از فضای کار اشتراکی صحبت میکنیم منظورمان محلی است که تعدادی میز، صندلی و امکاناتی مانند اینترنت، پرینتر و البته چای و قهوه در آن قرار دارد. افراد مختلف با تخصص‌ها و توانمندی‌های متفاوت در آنجا کار می‌کنند. جایی شبیه اتاق مطالعه در کتابخانه‌ها با امکاناتی بیشتر، شما می‌توانید به عنوان یک فرد تنها و یا یک تیم استارتاپی یک میز را انتخاب کنید و به عنوان محل کار هر روز به آنجا مراجعه کنید. انرژی چنین فضایی فوق‌العاده است، همه در حال تلاش هستند تا برای خود آینده‌ی موفقیت‌آمیزی بسازند.

فضای کار اشتراکی چه فایده‌ای دارد: 

کار کردن در چنین فضاهایی در کنار سایر افراد با سلایق مختلف و توانایی‌های منحصر به فرد منجر به افزایش بهره‌وری و خلاقیت می‌شود. میزان بازدهی در این فضا بسیار بیشتر از سایر مجموعه‌های کاری است. شما می‌توانید هر روز با افراد جدیدی آشنا شوید، همچنین می‌توانید با افرادی که در کنار شما کار می‌کنند تعامل داشته باشید. اگر یک تیم استارتاپی هستید ممکن است با مشکلاتی در کسب و کار خود مواجه شوید، اگر در یک فضای کار اشتراکی فعالیت کنید می‌توانید برای مسائل مختلف از افرادی که آنجا هستند کمک بگیرید، گرافیست‌ها، برنامه‌نویس‌ها، حسابدارها و نویسنده‌ها می‌توانند در مسائل مختلف به همدیگر کمک کنند و به پیشرفت یکدیگر کمک کنند.

 استارتاپ‌ها در ابتدای راه نمی‌توانند برای محل کار خود هزینه‌ی زیادی بپردازند، فضای کار اشتراکی گزینه‌ای است پیش روی این استارتاپ‌ها که با هزینه‌ای نه‌چندان زیاد علاوه بر پیدا کردن محلی برای کار از تجربه دیگران نیز استفاده کنند و با افراد جدیدی آشنا شوند. تعامل اجتماعی و استفاده از تجربیات دیگران مهم‌ترین فایده این مجموعه‌ها است. هر روز افراد جدیدی به عنوان مشتری یا کارفرما به این فضای کاری وارد می‌شوند و این بهترین زمان برای شبکه‌سازی است.
در فضای کاری اشتراکی معمولا دغدغه‌ی مسائل جانبی یک دفتر کار را ندارید، شما از مسائلی مانند مشکلات اینترنت و تعمیر و نگهداری محیط دور می‌مانید.

مثال حیطه های  گردشگری که می شود فضای کار اشتراکی پرورش داد  

کافیست افراد یک مجموعه خاص مانند بومگرد ی ها و یا کارکنان و مدیران آزانس ها و یا حتی کارکنان واحد میراث که احساس می کنند حتی حرفی برای گفتن داشته باشند اگر چه این حرف مزاح بنظر برسد ، در این فضا ها پرورش داده شده و میتواند با هم پوشانی همان افراد و در کنار منتور های تخصصی (بعنوان مثال منتور های کار آفرینی ، منتور های گرافیست برای فضا های مجازی ، منتور های گردشگری برای ارتباط با فضاهای مشترک و ……) این فکر بررسی شده و اگر قابلیت اجرا داشته باشد . توسط همین منتور ها راهنمایی می شوند .

اما چرا در این فضا . بحث امروزه این است که ثابت شده اگر هدف ها در مکان های کلاسیک بررسی شود قطعا آزادی عمل و فکر را از ایده پردازان میگیرد . اما وجود مکانی که در آن تفاوت رتبه وجود نداشته باشد و افراد بتوانند آزادانه با یکدیگر تعامل داشته باشند و حتی هر وقت احساس خستگی کردند ، خودشان را با یک فنجان چایی و یا قهوه پذیرایی کنند . این مکان باعث میشود افکار فارغ از این که مورد سنجش و یا مورد تمسخر واقع شود نقد و بررسی گردد.

بیاد خواهیم داشت که اینستاگرام یکی از همین ایده های خنده دار بود که هم اکنون تبدیل به یکی از بزرگتریا رابطین فضای مجازی شده است .

فضای کاری اشتراکی شتاب‌دهنده نیست! یکی از تصورات غلطی که در ایران وجود دارد این است که تفاوت بین شتاب‌دهنده و فضای کار اشتراکی قائل نمی‌شوند. فضای کار اشتراکی یکی از امکاناتی است که شتاب‌دهنده در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد. در فضای کار اشتراکی فرقی نمی‌کند شما حسابدار شخصی هستید یا یک تیم استارتاپی، شما در این فضا در تلاش برای افزایش رشد و تعامل هستید

اما فضای کاری اشتراکی از کجا پول در میاره؟

راه های اصلی درآمد معمولاً از اجاره ماهیانه میزها، برگزاری رویداد و پیدا کردن اسپانسر برای فضای کاری اشتراکی تامین می شود. در دنیا فضاهایی مثل TechHub که در هشت شهر دنیا شعبه دارد یا GoogleCampus از جمله فضاهای کاری معروف هستند.

مدل کاری TechHub به این صورت است که هر شعبه معمولاً توسط موسسین استارتاپ هایی تاسیس شده است که سرمایه اولیه یا Seed Fund خود را پیدا کرده باشند و از ۵ یا ۶ نفر هم بیشتر نباشند. به طور کلی TechHub به سه قسمت تقسیم می شود، قسمتی که استارتاپ ها در آن مستقر هستند و دفتر کاری اشتراکی دارند، قسمتی که مخصوص برگزاری رویدادهای مختلف است و قسمتی که افراد خوداشتغال آزاد یا Freelancer در آن کار می کنند.

چرا کاری را که در کافه یا خانه می توانیم انجام بدهیم را در یک فضای کاری اشتراکی بکنیم؟

خب، شاید سوال پیش بیاید که اگر فقط صندلی، میز و اینترنت را اجاره می دهند، چرا کار خودم را در خانه انجام ندهم؟ در پاسخ می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • اهمیت شبکه سازی (Networking) در فضای کاری: استارتاپ ها در فضای کاری اشتراکی با برگزاری رویدادهای مختلف می توانند با افراد مختلف و زیادی آشنا شوند که از این میان مشتریان، همکاران یا سرمایه گذارانی نیز برایشان پیدا شود.
  • محل برگزاری جلسات: طبیعتاً در منزل نمی توان یک قرار کاری رسمی داشت!

Check Also

کافه کارآفرینی های انجام شده در کلینیک کارآفرینی 

لیست کافه کارآفرینی های انجام شده در کلینیک کارآفرینی بهصورت مصور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *